בדיקת בדק בית לפני רכישת דירה

מערכת שורש  יח אייר, תשעט  5/23/2019

למה זה חשוב לבדוק בית לפני שקונים? איך בודקים ומתי?
.......................

כל דירה שרוכשים ללא קשר לגודלה ולמיקומה, כרוכה בתשלום של מיליוני שקלים. כל אדם שמתחייב לעסקה בסדר גודל כזה משתמש ברוב חסכונותיו ולוקח משכנתא נכבדה כדי להגיע למגורים בדירת חלומותיו.

לצערנו, קורים מקרים רבים שדירת החלומות נראית יפה מבחוץ אך כאשר בודקים את איכות הבניה מגלים ממצאים מדאיגים המשנים לעיתים לחלוטין את החשיבה על הדירה.

בדיקת בדק בית לפני קניית דירה יד שנייה
בדיקת בדק בית היא עבודה מקיפה שמבצע מהנדס אזרחי הבוחן את כל מה שקורה בדירה כמו לדוגמה, בעיות של רטיבות, שיפועים במיקומים נחוצים, איכות התקנת הצנרת, האריחים, הטיח, אופן מריחת הרובה במקלחות, אופן צביעת הבית, חלונות דלתות ועוד.
כמו כן מתבצעות בדיקות מתוחכמות באמצעות מכשור חדשני לדוגמה:
• מד לחות כדי לוודא שרמת הלחות תקינה או גבוהה. אם רמת הלחות היא גבוהה, הדבר מעיד על מים כלואים שעלולים להשפיע על בריאותם של הדיירים ולכן דורשים טיפול מידי.
• מצלמה תרמית לבדיקת נושא הרטיבות לאורך הקירות, בתוואי הצנרת, על הגג ועוד.
• כלים הנדסיים למדידת הדירה והתאמת המידות, למידע הרשום בתכניות הדירה.

חשיבות ביצוע בדק בית טרם חתימת החוזה
תמונת המצב המתקבלת לאחר הבדיקה המקיפה משנה במקרים רבים את ערך הרכישה של הדירה. אם בעל הנכס לא עדכן את הלקוח הפוטנציאלי על הליקויים שקיימים בדירה במיוחד אם מדובר בליקויים חמורים, הלקוח אמור בשלב מסוים לבצע את כל התיקונים הללו, דבר שיעלה לו ממון רב. בעלי נכסים רבים מודעים לליקויים אך למרות חובת הדיווח, הם אינם מיידעים על כך את הלקוחות.

לאחר קבלת דוח הליקויים הכולל גם את אומדן עלויות השיפוץ מתנהל משא ומתן מחודש על עלות הרכישה כשהמטרה היא לקזז את ערך השיפוץ מערך קניית הדירה(,)כדי לשלם את השווי הנכון של הדירה. לאור עובדה זו, חייבים לקבל את תוצאות הבדיקה טרם חתימת החוזה, כיוון שלאחר החתימה כבר אין דרך חזרה.

תיאורטית, לולא ביצוע הבדיקה המקיפה של בדק בית, הלקוח רוכש את הדירה במחיר המלא. לאחר פרק זמן מסוים של חודשים או שנים הליקויים צצים לאט לאט כמו רטיבות מתחת לאריחים, עובש על תקרת חדר האמבטיה וכו'. במקרה כזה, הלקוח שילם את ערכה המלא של הדירה ויהיה עליו גם לשאת במלוא ההוצאות הכספיות בגין השיפוץ שלה, אף על פי שבפועל היה על בעל הנכס שמכר את הדירה לשאת במלוא עלויות השיפוץ או בחלקן.

רכישת דירה מקבלן
כשרוכשים דירה מקבלן, מבצעים בדיקת בדק בית מקיפה כדי שהקבלן יבצע תיקון של הליקויים שיתגלו טרם כניסת הדיירים למגורים. במקרים רבים קיימים ממצאים חמורים בנושאים אקוטיים כמו עבודות חשמל או אינסטלציה שלא בוצעו כיאות וחייבים לטפל בכך טרם כניסת הדיירים למגורים.

בנוסף לכך, מעלים הלקוחות בפני הקבלן דרישה לתיקון ליקויים נוספים שאינם חמורים אך יש לטפל בהם במסגרת שנת האחריות.
אם הלקוחות לא ידרשו את ביצוע התיקונים, הקבלן לא יבצע אותם במהלך השנה הראשונה וכך העלויות הכספיות יחולו על בעל הנכס כשיחליט לבצע את השיפוץ, כך שמדובר בהפסד כפול.